Singapore-Johor Bahru

Singaporen satamassa vietetyn yön jälkeen keräilimme kamat kasaan vartijan herätellessä meidät aikaisin aamulla. Lähdimme etsiskelemään sopivaa aamupalapaikkaa. Sataman tuntumassa liikenne oli vilkasta ja kesti hetken ennen kuin pääsimme hieman rauhallisemmalle asuinalueelle. Alkoi tihkuttaa vettä, mutta löysimme pian ruokahallin, jossa oli parisenkymmentä erilaista miniravintolaa.

Naapurustossa oli myös tunnelmaa nostattava ilmoitus.

Thanks For The Info

Päätimme poistua Singaporesta Malesian puolelle heti, koska olimme löytäneet rajakaupungista, Johor Bahrusta, paljon Singaporen hintoja halvemman majoituksen. Singapore ei ole järin suuri valtioksi ja sen läpi pyöräilyyn ei mennyt paria tuntia kauempaa. Rajamuodollisuudet hoituivat nopeasti moottoripyöräkaistaa pitkin.

Löysimme Johorin asuntomme pienen etsiskelyn jälkeen. Asunto sijaitsi isossa kerrostalossa, jonka lähettyvillä ei ollut kovin paljon nähtävää. Kadun varrella oli pieni kauppa ja pari ravintolaa. Asunto itsessään oli iso ja siisti. Vietimme asunnolla parisen viikkoa.

Saimme olla omissa oloissamme viikon verran kunnes yhteen huoneeseen tuli australiassa asuva kiinalaistaustainen Vic. Hän vaikutti mukavalta tyypiltä ja pian selvisi, että hänellä oli useita erilaisia yrityksiä ja ideoita, joiden takia hän matkusti paljon. Tapasimme myös samassa talossa asuvan Vicin tuttavan, Dannyn.

Storm Coming

Bird Cookies

Johor Bahru ei ollut kaupunkina mitenkään erityisen mielenkiintoinen. Kaupunki on eräänlainen nukkumalähiö Singaporen kupeessa. Johorin keskusta oli melko ankea jos ei lasketa paria uutta ostoskeskusta. Pääkadulla oli iso rakennustyömaa. Oma arvaukseni on, että tiloihin avataan ostoskeskus.

JB

With Vic & Danny

Gentlemen In Singapore

Vierailimme Singaporessa vielä toistamiseen, sillä saimme yhteyden parin vuoden takaiseen couchsurfing -vieraaseeni Huihin. Vietimme päivän kävellen ja kierrellen kaupungin keskustassa. Arkkitehtuuri oli mahtipontista ja kaupungista jäi sellainen vaikutelma, että siellä raha liikkuu.

Chubby Bird

Sailing In The City

Cubicle Container

Singapore

Singapore 2

Science Museum

Olimme valmistautumassa lähtöön Johorista, kun kuulin kaupungin iltamarkkinoista. Ajattelin vielä käydä katsastamassa markkinat keskustassa ja ne olivatkin paljon ostareita viihdyttävämmät. Tarjolla oli ruokaa, vaatteita ja kaikenlaista rihkamaa. Yllättäen jossakin kojussa myytiin myös pyöräilypaitoja. Kauppiaat eivät tosin olleet välttämättä paitojen alkuperäisestä käyttötarkoituksesta tietoisia.

Night Market In JB

Olimme vihdoin Kaakkois-Aasiassa ja päätimme lähettää kotiin osan varusteista. Pakettiin päätyivät makuupussien ja talvivaatteiden lisäksi myös kokkausvälineet, sillä ravintoloissa syöminen ei ole kallista. Jos eurolla tai parilla saa mahan täyteen, niin siihen voi tiukemmallakin budjetilla liikkeellä oleva pyörämatkailija olla ihan tyytyväinen.

Sleeping Bags Going Home

Söimme joka päivä asunnon lähellä sijainneessa ravintolassa. Tarjoilijat tulivat tutuiksi ja kävi ilmi, että suurin osa heistä oli siirtotyöläisiä joko Intiasta tai Indonesiasta. Sopimuksen pituus on yleensä pari vuotta ja töitä on joka päivä 12 tuntia. Hyvällä tuurilla sopimukseen sisältyy yksi vapaapäivä kuukaudessa.

3 Layer Tea

Guys At The Restaurant

Intialainen Aslan työskenteli vartijana rakennuksen ovella. Sopimus oli vastaavanlainen kuin ravintolatyöntekijöilläkin. Töitä 12 tuntia päivässä joka päivä ja palkka oli hänen puheidensa mukaan noin 240 euroa kuukaudessa. Sopimus oli lopuillaan ja kaveri vaikutti olevan totaalisen kyllästynyt kahden vuoden istuskelupestiinsä.

Aslan The Security Guard

Johorista jäi mieleen lähinnä Vic, Danny ja ensikosketus malesialaiseen ruokaan.